2022 Menu
At Vælge 5
Uge 25, 2022
af Rick Joyner

Da mennesket syndede ved at være ulydig mod Gud, opstod der en splittelse mellem mennesket og Gud. Der blev også manifesteret en opdeling mellem mennesket og skabelsen. Skabelsen gjorde oprør mod mennesket, ligesom mennesket gjorde mod Gud, og det blev vanskeligt for mennesket at dyrke jorden, som vi læser i:

1 Mos. 3:17-19.
17. Og til Adam sagde Han: "Fordi du lyttede til din hustrus tale og spiste af træet, som Jeg sagde, du ikke måtte spise af,
skal jorden være forbandet for din skyld; med møje skal du skaffe dig føde af den alle dit livs dage;
18. Torn og tidsel skal den bære dig, og markens urter skal være din føde;
19. i dit ansigts sved skal du spise dit brød, indtil du vender tilbage til jorden; thi af den er du taget;
ja, støv er du, og til støv skal du vende tilbage!"

Før menneskets fald var der fred og harmoni på jorden mellem Gud og mennesket og mennesket og skaberværket. Når der kom splittelse mellem Gud og menneske, kom det også mellem menneske og skabning, og så mellem menneske og menneske, som vi ser med de to første sønner, Kain og Abel. Siden faldet har mennesker på jorden forholdt sig til hinanden med stridigheder, konflikter og splittelse.

Perioder med fred har været sjældne i menneskehedens historie. Splittelse og konflikt har været næsten vedvarende. Efterhånden som vi kommer til slutningen af denne tidsalder, stiger splittelsen og konflikten og vil tiltage, indtil mennesket er tæt på at ødelægge alt liv på jorden. Som Jesus udtalte i Matt. 24:22: " Hvis ikke de dage var blevet forkortet, ville intet liv være blevet frelst..." I sin barmhjertighed vil Gud gribe ind i kaos og konflikt og vende tilbage for at oprette sit rige på jorden og vende alle konsekvenserne af menneskets fald.

Esajas 11 indeholder blot én af mange profetier og løfter om denne ultimative genoprettelse af jorden til dets oprindelige paradis. Opdelingen mellem Gud og mennesket, mennesket og mennesket, og mennesket og skabelsen vil alle blive helbredt og harmonien genoprettet. Vi får at vide, at der vil være sådan fred på jorden i Han's rige, lam vil lægge sig sammen med løver, børn vil lege med kobraer, og ingen vil skade nogen anden.

De bibelske profetier givet om Guds kommende rige er de største budskaber om håb, som verden nogensinde har hørt. Dette er budskabet, evangeliet, de "gode nyheder" om riget, som skal forkyndes over hele jorden, før Herren kan komme. Som Han sagde i Matt. 24:14: " Dette evangelium om riget skal forkyndes i hele verden som et vidnesbyrd for alle folkeslagene, og så vil enden komme."

Det vigtigste, vi kan gøre for at hjælpe med at forberede vejen for Herren og Han's kommende rige, er at forkynde dette riges evangelium. Som mange bibellærere har sagt, og jeg er enig, er dette budskab ikke rigtig blevet forkyndt på jorden siden det første århundrede. Dele af det er muligvis blevet forkyndt af og til, men det meste af det, der er blevet forkyndt, har været et frelsesevangelium, som er en del af rigets evangelium, men ikke hele rigets gode nyhed.

Evangeliet om frelse er så herligt, at det er let at forstå, hvorfor mange bliver centreret om det. Ingen tvivl om, at vi for evigt vil takke Gud for vores forløsning. Imidlertid er dette aspekt af evangeliet menneskecentreret, ikke Gudcentreret eller riget. Selv i dets menneskesorienterede karakter er det, der er blevet forkyndt som frelsens evangelium, kun en brøkdel af alle de fordele, troende har som borgere i riget. Nogle har gjort mere af dette end andre, men rigets evangelium handler mest om Kongen. Det er grunden til, at det apostoliske evangelium, der blev prædiket i det første århundrede, prædikede Jesus og opstandelsen fra de døde (se Ap.g. 4:2, 17:18).

Vi ville forvente, at de, der lige er født på ny, vil være selvcentrerede for en tid, da nyfødte spædbørn bestemt er selvcentrerede. Men efterhånden som babyer modnes, bliver de mindre selvcentrerede, og det bør kristne også. Sand modenhed er at leve mere for andre end os selv, men mest at leve for Herren og se Ham modtage den arv, Han har betalt for med så stor en pris. Derfor bør Hebræerbrevet 12:14 være en grundlæggende hengivenhed i vores liv: " Søg efter fred med alle mennesker og helligheden, uden hvilken ingen vil se Herren."
Ugens Ord 26
OP